måndag 22 februari 2016

Medierna i P1

Jag gillar verkligen programmet Medierna i P1. De försöker spegla medievärlden på ett objektivt sätt och ställer ofta sina kollegor mot väggen på ett journalistiskt tufft sätt. Just den granskande och ifrågasättande tonen gillar jag. Annars är ju ofta så att våra medier skriver vår sanning som vi ibland oreflekterat köper som sanna. Grejen är att det finns alltid en annan verklighet som inte kommer fram i de olika reportagen.
Och jag kan inte låta bli att njuta lite när en journalist klämmer dit en annan och den får lite tunghäfta och till slut, efter att ha slingrat sig rätt länge tvingas in i hörnet och erkänner att det kanske inte var så smart vinkling av en händelse.
Som privatperson  och enskild person är det inte lätt att kunna visa på nyanserna, allt man säger kan vändas emot en. Och när då mediernas reportrar gör samma sak så mår jag lite gott.
Jag tycker att programmet medierna dock har en klädsamt nyanserad ton i sina reportage som gör att jag gärna lyssnar inte så sälla i efterhand.