måndag 22 februari 2016

Jag tar bilen

Till mitt jobb är det 5.56 mil. Jag tar bilen. Skulle jag ta bussen så skulle min restid till jobbet ta 1.45. Då skulle jag vara tvungen att åka kl 06.15 för att vara på plats på busstationen kl 08.00. Sedan skulle jag ha tio minuters promenad innan jag är framme. Det skulle inte fungera. Ofta börjar vi dagen med möten kl 08.00 tex.
På väg hem skulle jag vara tvungen att åka kl 16.20 för att vara hemma kl 17.35. En teoretiskt tid på jobbet skulle då vara 08.10-16.10, alltså lite för kort tid. Borta från hemmet skulle vara närmare 12 timmar. Det är för mycket för mig, så jag tar bilen.
DN ställde frågan till ett gäng Stockholmare om de skulle välja kollektivtrafik om man införde enhetstaxa. Svaren är olika där en del skulle göra det och andra inte. Frågan är helt irrelevant för mig då förutsättningarna är helt olika. Att bo i Stockholm med tät kollektivtrafik mot att bo i Norrbottens inland.
Så, jag tar bilen. 45 minuter tar det. Bra så.